torstai 23. syyskuuta 2010

Päättämis(=päättelemis)ongelma

Mulle ei yleensä ole ongelma neuloa aloitettua työtä loppuun, mutta siltä työn valmiiksi saaminen tuottaa ongelmia. Nytkin mulla on tuolla odottamassa kolme viimeistelyä vaille valmista pientä neuletyötä ja nyt on neljän puikoilla. Mä vaan olen älyttömän laiska päättelemään ja lankoja ja toisaalta liittämään valmiita osia yhteen. Jos vain mahdollista, neulonkin nykyään aloituslangan ja uuden langan neuleen joukkoon. Etu- ja takakappaleiden hartiat, yms. olen puolestaan nykyään yhdistänyt neulomalla ne yhteen nurjalta puolelta, jotta vältyn niiden yhdistämiseltä myöhemmin neulalla ja langalla.

Lisäksi saatan neuloa erilliset etu ja takakappaleet yhtenä kappaleena pöyröpuikoilla, jotta sileää neuletta neuloessa vältyn pahimmalta "raidallisuudelta", kun mulla tuppaa oikea neule olemaan kireämpää kuin nurja ja näin ollen koko neulekin näyttää raidalliselta. Kyllähän tuo silmukoiden kireys vaihtelee ihan pelkkää oikeaakin neulottaessa (etenkin jos käytössä on ohut lanka), mutta vähän vähemmän kuitenkin.

Mutta jospa tässä kohta saisin jotakin käyttöön ja kuvattavaksikin asti valmiiksi.

2 kommenttia:

Viiriäinen kirjoitti...

Sitä päättelemistä vartenhan käsityöläisillä on kisällit :D

Nina kirjoitti...

Täytynee dottaa, että oma tyttö hieman vanhenee :) Ei vaan, kovasti tuokin jo näytää odottavan, että kasvaa vähän isommaksi, jotta mä opettaisin neuloman ja ompelemaan.